Om produkten
Grayson Cellars kom till 2004 när det gifta paret Kathleen och Mike O'Connell tyst protesterade mot marknadssituationen på den kaliforniska vinscenen. De tyckte att de goda vinerna från de berömda vingårdarna var alldeles för dyra och samtidigt fann de att mammutarna E.& J. Gallo och Martini, som satt tungt på marknaden för billigare viner, hade gått iväg på en alltför söt tangent i deras försök att tillfredsställa konsumenterna som fick göra det svåra språnget från Coca-Cola till vin.
De skapade därför en serie prisvärda lättdruckna druvtypiska viner, där frukten inte (endast) var baserad på restsötma, och när vinerna kom ut på marknaden fick de snabbt en stor publik samtidigt som både Wine Enthusiast och Wine Spectator kom ombord och placerade dem i deras lukrativa "Best Buy" och "Best Value" kategorier.
Idag är det den mycket erfarne vinmakaren Larry Levin, som hade 18 årgångar under sitt bälte på berömda Dry Creek Vineyard och ytterligare 9 på Icon Estates (bland annat Robert Mondavi, Ravenswood och Quintessa), som nu styr upptåget tillsammans med sina team på den stora Ranch Winery, där vinerna produceras. Det är en blandning av frukt från köpta druvor och köpta viner, som blandas ihop och sedan lagras i 4-6 månader på franska fat innan buteljering, vilket i fallet med denna Cabernet Sauvignon ägde rum i juli 2019.
Mycket behaglig doft av plommon, svarta körsbär och björnbärssylt som passar bra till vanilj och andra söta kryddor från den återhållsamma, välbalanserade fatlagringen. Det är svårt att inte vara lite glad här, speciellt eftersom vinet, trots fyllighet och milda tanniner, levererar en saftig fräschör som inte är vardagsmat hos kalifornier i detta segment.